Spierentraining.nl
Beginnen met fitness

Beginnen met fitness: 4 tips + oefeningen!

Beginnen met fitness is een stap die positieve gevolgen kan hebben voor jouw leven. Echter hebben veel mensen wel het idee om te beginnen, maar lopen ze tegen het feit aan dat ze niet weten hoe. Door een aantal belangrijke tips kom je erachter hoe je het beste kunt beginnen met fitnes dit het beste kunt aanpakken. Het zorgt ervoor dat je begint met fitness, maar ook dat je blijft fitnessen!

Locatie

Waarschijnlijk heb je al wel een idee bij welke sportschool je je wilt aanmelden als je gaat beginnen met fitness, of dat je dit liever thuis doet. Het is goed om voor jezelf na te gaan waar jij het prettigst bij voelt. De meeste mensen houden het fitnessen langer vol op een locatie waar ze zich op hun gemak voelen. Als een sportschool ver weg is, ga dan voor jezelf na of je na een aantal weken nog steeds zin hebt om die afstand af te leggen om te gaan sporten. Denk dus goed na over de locatie waar je wilt beginnen met fitness, dit zorgt ervoor dat je er meer plezier in hebt en dat je het langer volhoudt.

Stel persoonlijke doelen

Het gebeurd vaak dat mensen beginnen met fitness maar ook snel weer stoppen omdat ze geen resultaat zien of omdat ze eigenlijk niet weten wat hun doel is tijdens het fitnessen. Om gemotiveerd te blijven is het van belang dat het voor jezelf duidelijk is waarvoor je sport. Met ander woorden, stel doelen voor jezelf als je begint met fitness. Hierdoor zorg je ervoor dat je een reden hebt om te gaan sporten, je weet wat je wilt bereiken en beter het behaalde resultaat kunt meten. Als je dan steeds een beetje progressie maakt zie je dat je vooruit gaat en hierdoor raak je gemotiveerd om verder te gaan.

Zorg ervoor dat de doelen die je stelt ambitieus maar realistisch zijn. Als je een doel stelt dat onbereikbaar is raak je sneller gedemotiveerd. Om te weten of het doel dat je stelt haalbaar is moet het doel meetbaar zijn. Je kunt doelen opstellen als ‘Ik wil afvallen’ of ‘Ik wil gespierd worden voor de zomer’. Dit zijn goede doelen alleen erg lastig te meten, je weet zelf eigenlijk ook niet wanneer dit doel nou is bereikt en hoe lang het duurt voordat je dit bereikt. Het is daarom goed om je doelen meetbaar te maken. Stel een streefgewicht of een vetpercentage vast zodat je steeds kunt bijhouden hoe ver je nog van dat doel af bent.

Je einddoel is vaak nog wat verder weg waardoor het goed is als je je einddoel opsplitst in kleinere doelen, zeker als je begint met fitness. Je kunt doelen stellen per maand, per training of zelfs per oefening. Als je deze kleine doelstelling steeds haalt blijf je gemotiveerd en weet je dat je dichter bij je einddoel komt.

Spieren trainen + oefeningen

Wanneer je gaat beginnen met fitness zorg er dan voor dat je alle spiergroepen traint. Veel beginners trainen maar een aantal spiergroepen omdat ze denken dat ze rustig moeten beginnen. Echter is het beter om vanaf het begin alle spiergroepen in je lichaam te trainen zodat je lichaam in balans is. Om te zorgen dat je alle spiergroepen traint is het handig om gebruik te maken van een split schema. Hierdoor train je elke dag een andere spiergroep waardoor je aan het eind van de week alle spiergroepen hebt getraind.

Als beginner is het goed om oefeningen te doen die meerder spiergroepen aanspreken. Hierdoor ontwikkel je kracht en boek je snel resultaat. De volgende oefeningen raden wij je aan:

Benen

Squat

Rug

Deadlift
Lateral Pulldown
Cable Standing Close Row

Schouders

Barbell Military Press
Barbell Upright Row

Biceps

Incline Dumbbell Curl

Triceps

Prone Tricep Extension

Borst

Barbell Chest Press
Push up

Op deze oefeningen pagina’s staat precies in stappen hoe je de oefeningen moet uitvoeren met een video. Perfect voor beginnende sporters.

Hoe moet ik beginnen met fitness?

Een fitness schema kan je goed helpen om te bepalen welke oefeningen je welke dag van de week kan gaan doen. Hierdoor heb je wat meer duidelijkheid en houvast als je wilt beginnen met fitness. Zorg daarnaast dat je op vaste dagen en vaste tijden gaat sporten. Dit helpt je om vastigheid te creëren voor jezelf en hierdoor blijf je gemotiveerd.

Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam

In de afgelopen jaren hebben we duizenden mannen en vrouwen geholpen met hun persoonlijke doelen te behalen. Alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan hebben we samengevat in De Spierentraining Formule.

Bekijk de eenvoudige methode om snel spieren te ontwikkelen en vet te verliezen:

De Spierentraining Formule: Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam. Het boek bevat alle oefeningen, trainingen, recepten en schema's die je nodig hebt!

Spierentraining Team

Of het nou gaat om de beste methodes om af te vallen of de laatste fitness oefeningen. Het Spierentraining team weet er alles van. We houden je dagelijks op de hoogte van de beste en meest effectieve oefeningen en body workouts.

Reageren op dit artikel

In 3 stappen van vet naar fit

238 bladzijden met oefeningen, schema’s, en practische informatie om af te vallen.


Bekijken

Volg ons op Facebook

Andere lezen nu

Gratis schema om 5 kilo af te vallen

Inclusief stap-voor-stap uitleg en overzicht van alle oefeningen.

Wij sturen het schema per mail. Controleer ook uw spam box.