Spierentraining.nl
rugspieroefeningen

Rugspieroefeningen: 10 beste oefeningen

Rugspieroefeningen zijn de beste manier om een sterke en brede rug te krijgen. De vier belangrijkste spieren in de rug zijn de Latissimus Dorsi (de brede rugspier), de Rhomboideus Major (de middelste rugspier), Erector Spinae (de onderrugspier) en de Trapezius (de bovenste rugspier). Veel rugspieroefeningen spreken alle drie de rugspieren aan. Toch maken we onderscheid door de rugspieroefeningen in te delen per rugspier die tijdens de oefening het meest wordt aangesproken. Hierdoor weet je zeker dat je alle belangrijke rugspieren traint.

De rugspieren zijn een van de grootste spieren in het menselijk lichaam. Door regelmatig de rugspieren te trainen en goed te eten krijg je een mooie V-vormige rug. Daarnaast is het trainen van je rug erg goed om rugklachten tegen te gaan of te voorkomen. Je rug draagt namelijk een groot deel van je lichaam. Door rugspieroefeningen te doen houdt je je rug sterk en gezond.

Hieronder staan de beste rugspieroefeningen ingedeeld per rugspier waar de meeste nadruk op ligt.

Rugspieroefeningen voor de brede rugspieren

De brede rugspieren zijn de grootste rugspieren. Om een mooie V-vormige rug te krijgen is het belangrijk om deze spieren goed te trainen. Er zijn veel rugspieroefeningen die de brede rugspieren aanspreken. Onderstaande rugspieroefeningen helpen je om te trainen voor een brede rug:

Rugspieroefeningen voor de middelste rugspieren

De middelste rugspieren worden ook met rugspieroefeningen voor de brede rugspieren aangesproken. Echter richt de volgende rugspieroefening zich vooral op de middelste rugspieren:

Rugspieroefeningen voor de onderrug spieren

Sterke onderrug spieren zijn de basis voor een goede houding en een sterke rug. Hierdoor is het belangrijk om regelmatig rugspieroefeningen te doen die de onderrug versterken. De volgende rugspieroefening helpt je daarbij:

Rugspieroefeningen voor de bovenste rugspieren

Voor de Trapezius, de bovenste rugspieren, geldt ook dat ze worden geprikkeld bij oefeningen voor de brede en middelste rugspieren. Onderstaande oefening richt zich echter vooral op de bovenste rugspieren:

Rugspieroefeningen schema

Het is belangrijk dat je alle spieren in je rug traint door middel van de rugspieroefeningen. Hierdoor ontwikkel je alle spieren in je rug en zal je snel resultaat boeken. Zorg er wel voor dat je hard trainen combineert met goede voeding. Je spieren hebben brandstof nodig om te groeien. Als je je rugspieren traint is het handig om dit te doen aan de hand van een schema. Hierdoor weet je wanneer en welke rugspieroefeningen je die training moet doen. Een volledig schema vind je op de pagina rugspierenoefeningen schema.

Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam

In de afgelopen jaren hebben we duizenden mannen en vrouwen geholpen met hun persoonlijke doelen te behalen. Alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan hebben we samengevat in De Spierentraining Formule.

Bekijk de eenvoudige methode om snel spieren te ontwikkelen en vet te verliezen:

De Spierentraining Formule: Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam. Het boek bevat alle oefeningen, trainingen, recepten en schema's die je nodig hebt!

Spierentraining Team

Of het nou gaat om de beste methodes om af te vallen of de laatste fitness oefeningen. Het Spierentraining team weet er alles van. We houden je dagelijks op de hoogte van de beste en meest effectieve oefeningen en body workouts.

Reageren op dit artikel

Gratis schema om 5 kilo af te vallen

Inclusief stap-voor-stap uitleg en overzicht van alle oefeningen.

Wij sturen het schema per mail. Controleer ook uw spam box.