Spierentraining.nl
shoulder press

Shoulder press: De beste manier

De shoulder press is een populaire oefeningen om de schouders te trainen. Je kunt deze oefeningen op verschillende manieren uitvoeren, zittend of staand. Daarnaast kan je de oefeningen doen met een barbell of met dumbbells. Veel sporters vragen zich af wat de beste manier is om de shoulder press uit te voeren.

Shoulder press onderzoek

Er is onderzoek gedaan naar de manier waarop de shoulderpress met een barbell of dumbbells en zittend of staand de schouderspieren belasten. Dit werd getest op meerdere mannen die de verschillende oefeningen uitvoerde. Er werd gekeken bij welke combinatie er de meeste kracht moest worden gezet. Deze hoeveelheid kracht werd gemeten op de schouderspieren, de biceps en de triceps. De spierspanning was het hoogst bij de shoulder press staand met dumbbells, dit komt omdat stabiliteit bij deze oefening meespeelt.

Hoe moeilijker de oefening hoe meer spanning er staat op de spieren. De andere shoulder press oefeningen zijn zeker niet slecht. Als je de oefening zittend uitvoert dan stabiliseert het fitness bankje je rug en kan je meestal zwaardere gewichten pakken waardoor je echt de focus legt op de schouderspieren.

Variatie tijdens je schoudertraining

De schouderspanning is het hoogst bij de combinatie waarbij je staat en met dumbbells de oefening uitvoert. Als je deze oefening regelmatig in je trainingsschema opneemt zullen je schouders zich goed ontwikkelen. Tijdens een schoudertraining moet je er wel voor zorgen dat je genoeg varieert met verschillende oefeningen. Hierdoor worden je schouderspieren steeds op een andere manier geprikkeld. Als je altijd dezelfde oefening doet zal je progressie boeken met die oefening maar worden je schouders niet optimaal ontwikkeld. Daarnaast worden je schouders steeds minder geprikkeld waardoor je niet veel sneller groeit, je lichaam raakt er namelijk snel aan gewend.

Wissel de shoulder press dus regelmatig af. De ene keer zittend, de andere keer staand. Ook is het goed om de ene keer een barbell en de andere keer dumbbells te pakken. Ga goed na welke schouderspieren je traint tijdens de oefening. Hierdoor kan je echt op die spieren focussen. Ook weet je dan of je nog andere oefeningen moet doen die andere spieren in je schouders aanspreken.

Voor de uitvoering van de shoulder press kan je kijken op de volgende pagina. De Military Press is de shoulder press zittend en uitgevoerd met een barbell. De Dumbbell Overhead Press is de shoulder press zitten en uitgevoerd met dumbbells.

Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam

In de afgelopen jaren hebben we duizenden mannen en vrouwen geholpen met hun persoonlijke doelen te behalen. Alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan hebben we samengevat in De Spierentraining Formule.

Bekijk de eenvoudige methode om snel spieren te ontwikkelen en vet te verliezen:

De Spierentraining Formule: Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam. Het boek bevat alle oefeningen, trainingen, recepten en schema's die je nodig hebt!

Spierentraining Team

Of het nou gaat om de beste methodes om af te vallen of de laatste fitness oefeningen. Het Spierentraining team weet er alles van. We houden je dagelijks op de hoogte van de beste en meest effectieve oefeningen en body workouts.

Reageren op dit artikel

Volg ons op Facebook

In 3 stappen van vet naar fit

238 bladzijden met oefeningen, schema’s, en practische informatie om af te vallen.


Bekijken

Gratis schema om 5 kilo af te vallen

Inclusief stap-voor-stap uitleg en overzicht van alle oefeningen.

Wij sturen het schema per mail. Controleer ook uw spam box.