Spierentraining.nl
cardiotraining

Cardiotraining: De voor- en nadelen

Je ziet vaak dat mensen die willen afvallen al hun tijd in de sportschool doorbrengen op de loopband of crosstrainer. Eigenlijk zie je overal mensen die bezig zijn met cardiotraining. Grote kans dat jij dit zelf ook regelmatig doet. Maar heb je er weleens bij stilgestaan of cardiotraining wel de beste manier is om jouw doel te bereiken. En wat de voor- en nadelen zijn van cardiotraining zijn? Als je hier meer over wilt weten lees dan verder.

Wat wordt er precies bedoelt met cardiotraining?

De volledige naam van cardiotraining is cardiovasculaire training. Dit betekent dat de trainingen betrekking hebben op de hart en bloedvaten. Je brengt door langdurige beweging je hartslag omhoog zoals met zwemmen, hardlopen en fietsen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam meer energie verbruikt wat er uiteindelijk toe leidt dat je vet kwijtraakt. Daarnaast zorgt het ervoor dat je conditie verbeterd. Voor sommige mensen heeft deze vorm van training ook een stress verlagend effect.

De voordelen van cardiotraining

Het voordeel van cardio is dat je er wat calorieën mee verbrandt. Daarnaast werkt het goed als je je conditie wilt verbeteren, hier lees je meer over in dit artikel. Een goede conditie heeft namelijk veel voordelen, zeker als je een sport beoefent. Een goede conditie zorgt er ook voor dat je lichaam sneller zuurstof naar je spieren vervoerd waardoor je oefeningen langer volhoudt. Nog een voordeel van een goede conditie door deze vorm van training is dat je minder moeite hebt met dagelijkse inspanningen zoals fietsen, wandelen en traplopen.

Een ander voordeel is dat het een positieve werking heeft op je bloeddruk. Door regelmatig cardio te doen verlaag je de kans op hart- en vaatziekten en de conditie van je hart en longen.

De nadelen van cardiotraining

Cardiotraining heeft vooral nadelen als je persoonlijke doel is om af te vallen. Dit komt omdat veel mensen denken dat je alleen door veel cardiotraining gaat afvallen. Echter is dit niet noodzakelijk om af te vallen, het kan er alleen bij helpen om wat calorieën te verbranden. Je kunt ook afvallen zonder cardio. Je hoeft er alleen voor zorgen dat je onder je energiebehoefte eet. De voeding die je binnen krijgt speelt dus een veel grotere rol.

Als je wilt afvallen door te sporten is krachttraining een effectievere manier om vet te verliezen dan cardio. Ook al verbrand je tijdens een gemiddelde cardiotraining meer calorieën dan bij een krachttraining. Bij krachttraining heb je te maken met het afterburn-effect. Je verbrandt namelijk tot 48 uur na de krachttraining extra calorieën doordat de spieren in je lichaam nog aan het herstellen zijn. Je verliest daarom per krachttraining met vet dan per cardiotraining.

Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam

In de afgelopen jaren hebben we duizenden mannen en vrouwen geholpen met hun persoonlijke doelen te behalen. Alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan hebben we samengevat in De Spierentraining Formule.

Bekijk de eenvoudige methode om snel spieren te ontwikkelen en vet te verliezen:

De Spierentraining Formule: Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam. Het boek bevat alle oefeningen, trainingen, recepten en schema's die je nodig hebt!

Spierentraining Team

Of het nou gaat om de beste methodes om af te vallen of de laatste fitness oefeningen. Het Spierentraining team weet er alles van. We houden je dagelijks op de hoogte van de beste en meest effectieve oefeningen en body workouts.

Reageren op dit artikel

Droog trainen

Volg ons op Facebook

In 3 stappen van vet naar fit

238 bladzijden met oefeningen, schema’s, en practische informatie om af te vallen.


Bekijken

Gratis schema om 5 kilo af te vallen

Inclusief stap-voor-stap uitleg en overzicht van alle oefeningen.

Wij sturen het schema per mail. Controleer ook uw spam box.