Web Analytics
Spierentraining.nl
crossfit_buikspieroefeningen

Buikspieren trainen met CrossFit

CrossFit oefeningen zijn net even wat anders als onze buikspieroefeningen voor thuis. Er wordt er niet zozeer getraind per spier en zie je dus ook niet heel vaak een isolatie oefening voor om de buikspieren te trainen.  In dit blog worden een aantal oefeningen weergegeven die je vaak in een CrossFit box voorbij ziet komen waarbij de buikspieren goed mee getraind worden. De volgende drie oefeningen zie je vaak binnen CrossFit gedaan worden waarbij de buikspieren een grote rol spelen, de l-sit, sit-up en toes to bar.

1) L-sit

De l-sit is een oefening die veel gebruikt wordt binnen CrossFit, met deze oefening werk je aan je gehele core. Deze oefening kun je in vele varianten doen, je raakt er dus niet snel op uitgekeken. Je kunt de oefening zo zwaar maken als je zelf wil. Je kunt het bijvoorbeeld op parallettes doen, op de ringen, op de grond, tussen twee bankjes of hangend aan een optrek stang.

2) Sit-up

De sit-up, een bekende oefening in de sportschool wordt ook nog wel eens in een CrossFit workout gebruikt. Deze wordt op de grond gedaan op een ab mat of op een glute ham developer, waar de rang of motion wat groter wordt. Bekijk hieronder een video van de GHD sit-up:

3) Toes to bar

Toes to bar of de leg raise is een oefening waarbij je hangt aan een optrekstang en je tenen naar de stang toebrengt. Deze oefening wordt vaak binnen CrossFit gedaan met een swingende beweging om hem zo snel mogelijk uit te voeren. De oefening kun je ook strict uitvoeren, dus zonder een swingende beweging waar je de nadruk op de buikspieren legt.

Andere oefeningen

Bij vele andere oefeningen binnen CrossFit spelen de buikspieren een grote rol om de rug in zijn plaats te houden. Denk maar eens aan zware deadlifts, squats, front squats, overhead squats, overhead presses, farmer walks en ga zo maar door.

Reageren op dit artikel