Spierentraining.nl
hamstrings

Hoe train je de hamstrings? Incl. Oefeningen

De meeste sporters kijken niet echt uit naar de dag dat ze hun hamstrings moeten trainen. Er lijkt vaak geen progressie in te zitten waardoor de motivatie om deze spieren te trainen vermindert. Probeer toch die knop om te zetten in je hoofd want het trainen hiervan kan leuk zijn en heeft veel voordelen.

Hamstrings trainen

De belangrijkste functie die de hamstrings hebben is het strekken en buigen van je benen. Tijdens het hardlopen zorgen deze spieren er bijvoorbeeld voor dat je vooruitkomt. Bij hardloopinspanningen worden deze spieren dus vooral aangesproken. Het is belangrijk dat je benen goed zijn ontwikkeld en hier horen sterke quadriceps, goede kuiten en grote hamstrings bij.

In principe is het trainen van deze spieren niet zo moeilijk. Er wordt ook wel gezegd dat de hamstrings de biceps van je benen zijn. Omdat ze net als de biceps ervoor zorgen dat je arm, in dit geval je benen, kunnen buigen. Er zijn veel oefeningen die ervoor zorgen dat ze goed geprikkeld kunnen worden.

Voordelen hamstrings trainen

1. Meer spierontwikkeling

Er is meerdere keren aangetoond dat het trainen van je benen, en dus je hamstrings, ervoor zorgt dat er meer groeihormonen en testosteron wordt aangemaakt in je lichaam. Dit stimuleert de spiergroei in alle spiergroepen van je lichaam, dus ook in je bovenlichaam.

2. Helpt het trainen van je bovenlichaam

Als je hamstrings goed getraind zijn dan helpt dit bij oefeningen als squats en deadlifts. Bij deze oefeningen worden meerdere spiergroepen in het bovenlichaam aangesproken. Hierdoor kan je de oefening zwaarder uitvoeren waardoor ook het bovenlichaam beter wordt getraind.

3. Symmetrie

Je lichaam is niet symmetrisch als je alleen je bovenlichaam traint en je benen verwaarloosd. Dit ziet er erg gek uit en je lichaam lijkt niet te kloppen.

4. Mentaal sterk

De voornaamste reden dat mensen hun benen niet trainen is omdat het fysiek en mentaal erg zwaar is. Juist daarom zullen hamstring oefeningen je helpen om aan je doorzettingsvermogen en karakter te werken. Het is belangrijk dat je jezelf pusht en sterker wordt zowel mentaal als fysiek.

5. De beste oefeningen voor de hamstrings

Ik hoop dat je bent overtuigd om hard te trainen om deze spieren sterk en groot te krijgen. Probeer minimaal één of twee keer per week je hamstrings goed te prikkelen. Dan zal je zeker snel resultaat zien. Zorg ervoor dat je een goede warming up doet voor je training, hierdoor voorkom je blessures. Dit kan bestaan uit vijf tot tien minuten hardlopen op de loopband. Wij hebben de beste oefeningen voor je op een rijtje gezet.

Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam

In de afgelopen jaren hebben we duizenden mannen en vrouwen geholpen met hun persoonlijke doelen te behalen. Alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan hebben we samengevat in De Spierentraining Formule.

Bekijk de eenvoudige methode om snel spieren te ontwikkelen en vet te verliezen:

De Spierentraining Formule: Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam. Het boek bevat alle oefeningen, trainingen, recepten en schema's die je nodig hebt!

Spierentraining Team

Of het nou gaat om de beste methodes om af te vallen of de laatste fitness oefeningen. Het Spierentraining team weet er alles van. We houden je dagelijks op de hoogte van de beste en meest effectieve oefeningen en body workouts.

Reageren op dit artikel

Volg ons op Facebook

In 3 stappen van vet naar fit

238 bladzijden met oefeningen, schema’s, en practische informatie om af te vallen.


Bekijken

Gratis schema om 5 kilo af te vallen

Inclusief stap-voor-stap uitleg en overzicht van alle oefeningen.

Wij sturen het schema per mail. Controleer ook uw spam box.