Spierentraining.nl
crossfit

CrossFit: de voor- en nadelen

CrossFit is binnen korte tijd erg populair geworden. Veel mensen besluiten om naar een CrossFit Box te gaan in plaats van naar de sportschool. Je vraagt je misschien af of het iets voor jou is. Het heeft veel voordelen maar ook een aantal nadelen. Wij hebben de voor- en nadelen voor je beschreven in dit artikel.

De voordelen van CrossFit

Effectieve training

Een voordeel aan CrossFit is dat je erg intensief bezig bent. Vaak als je aan krachttraining doet wordt je tussen je setjes door gestoord of maak je een praatje met iemand. Bij CrossFit zal dit niet het geval zijn. Je traint gaat erg snel en is erg intensief. Zo haal je veel uit een korte training.

Fitheid

In tegenstelling tot andere fitness vormen richt CrossFit zich op meerdere vormen van fysieke ontwikkeling. Als je bijvoorbeeld aan krachttraining doet focus je vooral op kracht en spiergroei in plaats van conditie en uithoudingsvermogen. Deze trainingsvorm combineert verschillende disciplines waardoor je je algemene fitheid verbetert. Je ontwikkelt je op onderdelen zoals snelheid, balans, coördinatie, flexibiliteit, conditie en kracht.

Sociaal aspect

Naast het sportieve gedeelte telt het sociale aspect ook mee. Je traint vaak in een hechte groep. Binnen deze groep motiveren de sporters elkaar om het uiterste uit de training te halen. Er ontstaat een soort van vriendschappelijke concurrentie wat het nog uitdagender maakt. Daarnaast is de kans groter dat je meer motivatie hebt om elke keer naar de training te gaan.

Variërende trainingen

Het leuke aan een CrossFit training is dat de trainingen elke keer anders zijn ingericht. Je zal bijna nooit dezelfde training volgen. Daarom is dit voor veel mensen die hardlopen en/of krachttraining saai vinden een goede uitkomst. Daarnaast kan je tijdens een training eenvoudig je eigen niveau aanhouden door een training iets aan te passen. Hier houden de CrossFit trainers vaak rekening mee.

De nadelen van CrossFit

Lestijden

Een sportschool heeft vaak ruime openingstijden waardoor je zelf kan beslissen wanneer je wilt gaan sporten. Bij CrossFit zit je vaak vast aan bepaalde tijden waarop de trainingen worden gegeven. De Workout of the Day is vrijwel altijd op vaste tijden waardoor het voor sommige mensen lastig is om hier tijd voor te maken. Je hebt ook niet bij alle CrossFit boxen de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan. Je bent dus afhankelijk van de tijden die de CrossFit box inroostert.

Kans op blessures

Een nadeel van deze trainingsvorm is dat je sneller blessures oploopt dan andere vormen van fitness. De oefeningen zijn vaak technisch en moeten op hoog tempo worden uitgevoerd. Als je moe bent en snel herhalingen moet uitvoeren is de kans groot dat de uitvoering en de techniek van de oefening minder wordt, hierdoor loop je eerder blessures op.

Probeer goed te luisteren naar je lichaam en je grenzen te kennen. Veel sporters doen dit niet waardoor zij uiteindelijk een blessure oplopen. De kans op blessures dus groter dan bij conditie- en krachttraining.

Kosten

CrossFit is in vergelijking met een normaal sportschool abonnement duurder. Een onbeperkt abbonement ligt al snel boven de 50 euro. Dit komt omdat de lessen worden gegeven door gediplomeerde trainers, die kosten nou eenmaal meer. Aan CrossFit zit dus een hoger prijskaartje dan aan een sportschool abonnement. Echter staan er ook veel voordelen tegenover.

CrossFit vs conditie- en krachttraining

Als je twijfelt tussen CrossFit en andere vormen van fitness is het goed om na te gaan wat jouw trainingsdoel is. Als je algemeen fitter wilt worden dan is dit de juiste training voor jou. Als je sterker wilt worden of conditie wilt opbouwen kan je beter kiezen voor cardio- of krachttraining. Je kan dan gerichter trainen voor jouw doel.

De meningen over CrossFit zijn erg verdeeld. De ene vindt het een gevaarlijke vorm van trainen en de ander is er super enthousiast over. Wij raden je aan om voor jezelf de bovenstaande voor- en nadelen af te wegen. Op het gebied van blessures zijn er wel maatregelen die je kunt treffen waardoor je minder risico loopt. Het is dus een erg goede manier om fitter te worden, het is echter niet de enige optie.

Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam

In de afgelopen jaren hebben we duizenden mannen en vrouwen geholpen met hun persoonlijke doelen te behalen. Alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan hebben we samengevat in De Spierentraining Formule.

Bekijk de eenvoudige methode om snel spieren te ontwikkelen en vet te verliezen:

De Spierentraining Formule: Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam. Het boek bevat alle oefeningen, trainingen, recepten en schema's die je nodig hebt!

Spierentraining Team

Of het nou gaat om de beste methodes om af te vallen of de laatste fitness oefeningen. Het Spierentraining team weet er alles van. We houden je dagelijks op de hoogte van de beste en meest effectieve oefeningen en body workouts.

Reageren op dit artikel

Volg ons op Facebook

In 3 stappen van vet naar fit

238 bladzijden met oefeningen, schema’s, en practische informatie om af te vallen.


Bekijken

Gratis schema om 5 kilo af te vallen

Inclusief stap-voor-stap uitleg en overzicht van alle oefeningen.

Wij sturen het schema per mail. Controleer ook uw spam box.