Web Analytics
Spierentraining.nl
meest-gemaakte-fouten

4 Meest gemaakte fouten tijdens buikspieroefeningen

Helaas worden er tijdens het trainen van de buikspieren veel fouten gemaakt. Dit is natuurlijk zonde. Sommige fouten kunnen zelfs leiden tot ernstig letsel. Lees de volgende tips en voorkom dat je deze fouten zelf maakt:

1. Niet goed ademen

Een goede ademhaling tijdens een buikspieroefening is erg belangrijk. We nemen als voorbeeld de sit up: Adem diep in en begin aan de oefening, adem uit terwijl je omhoog komt en adem weer in op je weg terug. Je kunt dit bij elke oefening gebruiken. Tijdens de eerste beweging adem je uit, en op de terugweg naar de beginpositie adem je in. Dit is belangrijk omdat er tijdens de oefening voldoende zuurstof naar de hersenen en de spieren moet gaan.

2. Controle over oefening verliezen

Dit is een veel voorkomende fout. Zorg dat je altijd alle stappen van de oefening volgt. Als je een oefening niet goed afmaakt of gedurende de oefening steeds andere bewegingen gaat maken heeft dit geen positief effect op je buikspieren. Maak de oefening altijd zorgvuldig af van het begin tot het einde.

3. Haasten

Het is een buikspieroefening, geen race. Zorg dat je je buikspieroefeningen zonder druk of haast uitvoert. Haast leidt tot verkeerde bewegingen en dus tot blessures. Neem de tijd en focus je op de oefening

4. Trekken aan het hoofd (sit ups en crunches)

Deze fout heeft vooral betrekking op de crunches en sit ups, omdat dit de belangrijkste oefeningen zijn staat hij toch in dit lijstje. Veel mensen weten niet wat ze met hun handen moeten doen tijdens de sit up of crunch en doen de handen daarom achter het hoofd. Dat is prima, maar gebruik je handen NIET om je op te trekken. Het komt vaak voor dat de oefening zwaarder wordt na een aantal herhalingen. Dit is nog geen reden om je handen als pull up te gebruiken. Als je je optrekt aan je hoofd kan dit op ten duur ernstig letsel aan de nek veroorzaken!

Reageren op dit artikel