Spierentraining.nl
cardiofitness

Cardiofitness voor conditie opbouwen

Als jij je conditie wilt verbeteren dan is cardiofitness een goede optie. Echter vinden veel mensen het moeilijk de stap te maken om te beginnen. Ze willen graag afvallen en conditie opbouwen, maar hoe doe je dit als je nog helemaal geen conditie hebt? Het lijkt misschien onmogelijk maar conditie opbouwen door cardiofitness is niet zo moeilijk als je denkt. Wij helpen je op weg door middel van een aantal tips. Als je eenmaal begint heb je al een grote stap gemaakt, en met behulp van de tips ga je cardiofitness ook volhouden!

Waarom cardiofitness?

Zoals hierboven genoemd is cardiofitness goed om je conditie op te bouwen. Daarnaast is het ook goed voor mensen die geen fanatieke sporters zijn. Je lichaam functioneert beter en is gezonder als je wat meer conditie hebt. Je hebt minder kans op hart- en vaatziekten en je stofwisseling zal versnellen als je meer aan cardiofitness gaat doen. Hierdoor verbrandt je meer calorieën en heb je minder kans dat in vet aankomt. Ook wordt er vaak aangegeven dat je door cardiofitness minder gestresst bent. Het zorgt er dus voor dat je fysiek en mentaal verbetert.

Cardiofitness: 8 tips

Wij geven je 8 tips zodat jij met cardiofitness je conditie kan opbouwen. Dit helpt je om ermee te beginnen en om het ook vol te houden.

1. Plannen

In het begin is het heel belangrijk dat je regelmaat krijgt in je trainingen. Deze regelmaat krijg je door je trainingen te plannen. Het werkt niet als je jezelf voorneemt dat je die week gaat sporten. Plan concreet drie dagen in de week in om te gaan sporten. Je hebt op dat moment dan geen andere plannen gemaakt. Als je eenmaal een aantal weken verder bent zit de regelmaat van drie keer per week sporten erin en zal het steeds makkelijker gaan.

2. Tijd

Een cardiofitness training hoeft, integendeel wat veel mensen denken, niet veel tijd te kosten. De training is vaak zelfs effectiever dan een lange cardio training. Als je iedere dag, of om de dag, een kwartiertje traint maakt dat al een groot verschil. Daarnaast is een intervaltraining een goede manier van cardiofitness. Dit is een korte en intensieve cardio training waarbij je veel calorieën verbrandt.

3. Een sport die bij jou past

Cardiofitness hoeft niet alleen te bestaan uit hardlopen. Hier valt ook zwemmen, fietsen en roeien onder. Ga voor jezelf na waar jij het meest plezier in hebt. Er zijn dus meerdere mogelijkheden waardoor je je conditie kan verbeteren. Als kiest om te zwemmen omdat je hier meer plezier in hebt dan haal je hier ook meer motivatie uit. Daardoor zal het makkelijker zijn om vaker te gaan cardiofitnessen. Zolang je maar regelmatig door cardiofitness aan je conditie werkt maakt het niet uit door welke sport dit is.

4. Rustig opbouwen van je training

Het is belangrijk om, als je begint met cardiofitness, de training rustig op te bouwen. Als je in de eerste weken al een marathon probeert te lopen zal het zwaar tegen vallen. Daarentegen heb je meer kans op overbelasting en blessures. Als je te hoge doelen stelt en ze dan niet haalt raak je je motivatie ook eerder kwijt. Probeer dus je training rustig op te bouwen en te kijken hoe ver je komt.

5. Warming up

Voordat je gaat trainen moet je ervoor zorgen dat je spieren worden opgewarmd. Dit doe je door middel van een warming up. Veel mensen vergeten dit en beginnen direct met trainen. Hierdoor vergrootje het risico op blessures en de kans dat je langere tijd niet kunt sporten.

6. Cardiofitness en krachttraining

Vaak worden cardiofitness en krachttraining niet allebei getraind terwijl dit wel verstandig is. Door krachttraining zet je meer spanning op je spieren waardoor ze sterker worden. Hier heb je ook profijt van tijdens cardiofitness. Daarnaast heb je hierdoor ook minder kans op blessures omdat je spieren meer weerstand gewend zijn.

7. Geef je lichaam genoeg rust

Tussen intensieve trainingen moet minstens 48 uur rust zitten. Door een training beschadig je je spieren waardoor ze genoeg tijd nodig hebben om te herstellen. Als je elke dag korte trainingen doen dan heb je minder rust nodig. Probeer ook hierbij goed naar je lichaam te luisteren. Als je merkt dat je snel pijntjes krijgt dan zal je het wat rustiger aan moeten doen. Uiteindelijk is het belangrijk om voorzichtig te zijn met je lichaam, hierdoor haal je meer uit je cardiofitness trainingen en bouw je conditie op.

8. Gezonde voeding

Als je je energiek wilt voelen tijdens een cardiofitness training en conditie wilt opbouwen dan is het belangrijk om gezond te eten. Dit betekent minder suikers en meer eiwitten, complexe koolhydraten en gezonde vetten. Hierdoor zal je sneller resultaat halen. Je voelt je fitter en je blijft daardoor gemotiveerd om te trainen.

Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam

In de afgelopen jaren hebben we duizenden mannen en vrouwen geholpen met hun persoonlijke doelen te behalen. Alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan hebben we samengevat in De Spierentraining Formule.

Bekijk de eenvoudige methode om snel spieren te ontwikkelen en vet te verliezen:

De Spierentraining Formule: Alles wat je moet weten over effectief vetverlies, spieropbouw en een gezond lichaam. Het boek bevat alle oefeningen, trainingen, recepten en schema's die je nodig hebt!

Spierentraining Team

Of het nou gaat om de beste methodes om af te vallen of de laatste fitness oefeningen. Het Spierentraining team weet er alles van. We houden je dagelijks op de hoogte van de beste en meest effectieve oefeningen en body workouts.

Reageren op dit artikel

Droog trainen

Volg ons op Facebook

In 3 stappen van vet naar fit

238 bladzijden met oefeningen, schema’s, en practische informatie om af te vallen.


Bekijken

Gratis schema om 5 kilo af te vallen

Inclusief stap-voor-stap uitleg en overzicht van alle oefeningen.

Wij sturen het schema per mail. Controleer ook uw spam box.